Modul 1: MANAGEMENT A VEDENÍ LIDÍ - 2denní
Určeno pro všechny manažery a vedoucí projektů, kteří nedávno nastoupili na vedoucí pozici, chtějí se v ní rychle zorientovat a vyvarovat se zbytečných chyb. Seminář je určen zejména pro lidi bez předchozích znalostí ve vedení lidí, zejména pro technické a inženýrské pracovníky a profese.
Účastníci si plně uvědomí svou manažerskou roli ve společnosti, rychle se v ní zorientují a ujasní si své zodpovědnosti a priority. Dále si rozšíří své znalosti a dovednosti tak, aby mohli okamžitě lépe komunikovat se svým okolím, rychleji a efektivněji řešili manažerské úkoly a mohli dodávat věci kvalitně a včas. Lety prověřený seminář velkou měrou přispívá k efektivitě a pohodové atmosféře v týmech i ve firmách, kde lidé pracují a napomáhá tak dalšímu úspěšnému rozvoji podniků v České republice.
Program
Role a poslání manažera na různých úrovních řízení – klíčové manažerské kompetence – jak jsem na tom, osobní analýza, moje silné stránky a příležitosti ke zlepšení – proč být vůbec manažerem, osobní motivace účastníků.
Styly vedení lidí v dnešní době – starý versus nový přístup k lidem, kdy jsou lidé výkonní a jaké podmínky pro to manažeři musejí vytvořit, mýty a pověry v managementu, technik jako manažer, žena-manažerka, mladší lidé ve vedení starší generace
Parametry dobrých cílů, jak přebírat úkoly od nadřízených a předávat je dál – kdy jsou cíle motivující a čeho se vyvarovat, SMART - PEK pravidlo.
Komunikace manažera - zásady efektivní komunikace, příprava na rozhovory efektivní předávání a přijímání informací, komunikcae verbální a neverbální a jejich vliv na zapojení lidí.
Vedení manažerských rozhovorů – struktura a zásady vedení rozhovorů s lidmi v jakékoliv manažerské situaci, na co pozor a jak mít rozhovor ve svých rukách.
Delegování úkolů – proč je klíčové, jaké úkoly delegovat a jaké ne, styly delegování a motivace lidí – jak pracovat s námitkami zaměstnanců.
Motivace lidí – co lidi motivuje, motivační a hygienické faktory, rozdíly mezi generacemi a na různých pozicích. Metoda 5x proč aneb jak dostat motivaci do každého rozhovoru.
Kde jsou moji lidé - situační matice. Plán manažera pro rozvoj svých lidí a spolupráci s nimi.
Podávání a přijímání zpětné vazby, kritika a oceňování – práce s chybami v roli manažera – jak se na rozhovory připravit a jak je vést tak, aby byla možná náprava, ale nevznikl zbytečný konflikt
Kontrola a hodnocení výkonu – proč a jak ji dělat rychle a kvalitně, význam oceňování a oslav úspěchů pro růst lidí i firem.
Akční plány účastníků
Metody výuky
Zajímavé poznatky vědy předávané zážitkovou formou. Škola hrou. Moderovaná diskuze účastníků, maximální zaměření na procvičení praktických situací, hraní rolí, osobní testy, skupinové a samostatné práce, případové studie, videotrénink. Případové situace a práce s kamerou, řešení konkrétních případů z praxe účastníků. Maximálně pragmaticky a prakticky pojatý seminář.
Modul 2: SEBEŘÍZENÍ MANAŽERA - 1denní
Aby mohli manažeři své týmy a lidi skutečně dobře vésti, musí být sami vedoucí skutečně dobře zorganizování, mít jasno v prioritách svých, svého oddělení i okolních spolupracujících týmů. Jedině manažer, který jasno má, může své lidi a projekty vést kvalitně, efektivně a rychle. Tento trénink vám pomůže nabrat nejdůležitější techniky, jak toho dosáhnout.
Tento seminář maximálně podporuje a propojuje oba další semináře z cyklu Manažerské akademie, a to Managament a vedení lidí a Manažer jako týmový kouč.
Program
Manažerské plány - krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé. Operativa - taktika - strategie. Typy úkolů a plánů a jejich propojení.
Priority a role manažera - kolo priorit. Kde jsem já, co mi jde a co méně?
FLOW - kdy jsou lidé efektivní. Výkon a co ho narušuje.
Matice důležitosti a naléhavosti - matice manažera, matice týmu a oddělení.
Zapojení lidí do stanovování priorit. Kde máme nejasnosti a co s tím?
Práce s časovými osami. Jak naplňovat dlouhodobé cíle a neodkládat je.
Proč a jak vést plány na očích aneb proč platí „Co vidím, to řídím.“
Význam dokončování, vyhodnocování a oceňování výsledků.
Stres. Kdy je stres užitečný a kdy již brzdí výkon lidí. Jak se rozhodovat ve stresu. Metoda STOP.
Změny návyků a odpor ke změně u lidí, a co s tím? Atomové návyky.
Akční plány účastníků.
Metody výuky
Seminář je veden vysoce zajímavou a vtahující formou plnou cvičení, her, sebepoznání, sdílení situací a příkladů z praxe, jednoduchých užitečných návodů a pomůcek do praxe, brain-friendly neboli formou přátelskou k mozku za využití flipchartů, vizualizace a příběhů i metafor. Lektorka čerpá ze své více než dvacetileté praxe práce s týmy a se skupinami, i ze stovek individuálních koučovacích rozhovorů s manažery.
Modul 3: MANAŽER JAKO TÝMOVÝ KOUČ - 1denní
Končí doba individualismu, přichází doba týmové spolupráce. Toto platí přinejmenším pro osvícené firmy. Jedinec ve firmě bez spolupráce s druhými je osamocen, ztracen a často naráží v konfliktech s ostatními.
Lidé ve firmách tráví podle výzkumů 42% času tím, že zkoumají, jak mají pracovat s druhými lidmi, s kým a jak mají komunikovat, komu a čemu se vyhnout. Umíte si představit, co to firmu stojí? Co tedy s tím? Manažeři a vedoucí si musí začít uvědomovat, že nevedou jen jednotlivce, ale celé týmy.
Málokdo však o této oblasti něco skutečně ví, ve školách jsme se to neučili. Přitom máme nyní k dispozici nepřeberně výzkumů a důkazů o tom, jak efektivní a naplňující může být dobrá práce v týmu. Tak proč na to jít stylem pokus - omyl, když už to někdo dávno vymyslel?
Program
Co je tým a co je skupina, hlavní rozdíly. Kdo jsme my - kým je „můj tým“?
Proč se spolupráce v týmech skutečně vyplácí a dobré týmy dosahují dlouhodobě mnohem více.
Jak fungují vysoce výkonné týmy - kde se nachází můj tým a co s ním v nejbližší době dělat? Mapa situace a její SWOTka.
Fáze vývoje týmů - kde jsme jako tým, kde jsem já jako leader a co to pro mě / pro nás znamená.
Rozhodování v týmech. Čtyři možnosti a jejich vliv na zapojenost lidí.
„Týmová charta“ neboli užitečné dohody pro práci vysoce efektivních týmů.
Metodologie „Jak NASA buduje týmy“: Čtyři dimenze a osm nejdůležitějších dovedností nutné pro efektivitu týmů i jejich leaderů. Kde jsme my a co chceme začít ihned uplatňovat.
Metody výuky
Seminář je veden vysoce zajímavou a vtahující formou plnou cvičení, her, sebepoznání, sdílení situací a příkladů z praxe, jednoduchých užitečných návodů a pomůcek do praxe, brain-friendly neboli formou přátelskou k mozku za využití flipchartů, vizualizace a příběhů i metafor. Lektorka čerpá ze své více než dvacetileté praxe v práci s týmy a se skupinami, i z bohatého zahraničního know-how.
Řadu věcí si vyzkoušíte v malých týmech na místě a dozvíte se něco zajímavého i sami o sobě či o svých lidech.
Odnesete si užitečné návody, jak postupovat v oceňování, proč je důležitá jasnost v rozdělování rolí, zodpovědností a pravomocí i jak si v týmu nastavit užitečná pravidla spolupráce.
Odejdete se svém akčním plánem, co ve svém týmu můžete sami začít dělat a jak ze „surové hmoty“ vybudovat zářící ostrůvek pozitivní deviace vysoké výkonnosti a dobré nálady ve svém týmu a firmě.
Modul 4: MANAŽER JAKO MEDIÁTOR aneb jak pracovat s obtížnými rozhovory a konflikty - 2denní
Rozdílnost, nedorozumění a konflikty a jak s nimi efektivně pracovat?
Klíčovou myšlenkou semináře je:
že konflikty jsou nevyhnutelnou součástí života,
že nemusí být pouze škodlivé,
že mohou být užitečné, když s nimi umíme zacházet,
že jejich přítomnost je zdravá a jejich absence může být varovným signálem.
Málokdo miluje konflikty a většina z nás je ani vědomě nevyhledává. Přesto se s nimi setkáváme – ať už si to přejete či nikoli. Pokud jste vstoupili do role šéfa či šéfky, očekává se od vás, že budete usnadňovat svým lidem obtížné rozhovory a pomůžete jim projít úspěšně konfliktem, který zabraňuje posunout se a „žere energii“, která jinde chybí. Role šéfa po vás chce, abyste se uměli s konflikty vyrovnat a naučili se s nimi efektivně pracovat.
Cíle:
Poznat, co je konflikt a jak k nim běžně přistupujeme.
Uvědomíte si vlastní omyly při řešení konfliktů.
Proměnit konflikty ve zdroj růstu a učení se, nepřistupovat k nim pouze jako k něčemu, čeho se musíme vyvarovat.
Osvěžit si pravidla nenásilné a přímé komunikace
Dozvědět se, jak vytvářet podmínky pro zdravý konflikt (na pracovišti)
Program
Konflikty a nedorozumění, jak vznikají
Lidský mozek: proč je náchylný k neobjektivitě a konfliktům
Rozlišování: Objektivní realita vs. Subjektivní názor
Mýty o zvládání konfliktů a obtíží - Jak jako lidé běžně řešíme obtíže, konflikty
Osobní inventura: Jak přistupuji ke konfliktům, co se mnou konflikty, spory a nesouhlas dělají
Nespokojenost a vnitřní konflikt:
Jak nepadat do hry na oběť a pachatele (radikální otevřenost)
Tři klíče, jak se s konfliktem spřátelit
Zkoumání vnitřní síly a zkrocení „ducha“ konfliktu
Zvládání emocí a stresu, které obtíže vyvolávají
Odolnost: jak sebe připravit na obtížný rozhovor a posílit vnitřní rovnováhu, aby konflikty nepřerůstaly přes hlavu.
Pozitivní aspekty konfliktu.
Konflikty na pracovišti: Protihráč nebo spoluhráč?
Manažer v roli mediátora, toho, kdo usnadňuje obtížné rozhovory
Proces mediace na pracovišti - Jak postupovat v obtížných situacích
Komunikační dovednosti pro mediaci konfliktu
Jak se sbírá odvaha vstoupit do obtížného rozhovoru
Jak naslouchat těm, kteří jsou součástí sporu
Jak odhalit jejich potřeby a zájmy a směřovat k řešení
Jak citlivě „zatahat za uši“, když se objeví emoce („berme si to osobně“)
Respekt a úcta: jako hodnoty zdravých vztahů na pracovišti
Procvičování situací z praxe s využitím nástrojů
Metody výuky
Uvedení do tématu a klíčové poznatky z nejnovějších výzkumů – interaktivní výklad
„Učení hrou“, drobná cvičení a experimenty, které podpoří sebereflexi a sebepoznání účastníků ve vztahu k tématu
Trénink dovedností a technik v dyádách a triádách
Modelování a řešení situací z praxe, práce se zpětnou vazbou
Příklady a zkušenosti z praxe, diskuse v malých skupinách
Modul 4: MANAŽER JAKO MEDIÁTOR aneb jak pracovat s obtížnými rozhovory a konflikty - 2denní
Rozdílnost, nedorozumění a konflikty a jak s nimi efektivně pracovat?
Klíčovou myšlenkou semináře je:
že konflikty jsou nevyhnutelnou součástí života,
že nemusí být pouze škodlivé,
že mohou být užitečné, když s nimi umíme zacházet,
že jejich přítomnost je zdravá a jejich absence může být varovným signálem.
Málokdo miluje konflikty a většina z nás je ani vědomě nevyhledává. Přesto se s nimi setkáváme – ať už si to přejete či nikoli. Pokud jste vstoupili do role šéfa či šéfky, očekává se od vás, že budete usnadňovat svým lidem obtížné rozhovory a pomůžete jim projít úspěšně konfliktem, který zabraňuje posunout se a „žere energii“, která jinde chybí. Role šéfa po vás chce, abyste se uměli s konflikty vyrovnat a naučili se s nimi efektivně pracovat.
Cíle:
Poznat, co je konflikt a jak k nim běžně přistupujeme.
Uvědomíte si vlastní omyly při řešení konfliktů.
Proměnit konflikty ve zdroj růstu a učení se, nepřistupovat k nim pouze jako k něčemu, čeho se musíme vyvarovat.
Osvěžit si pravidla nenásilné a přímé komunikace
Dozvědět se, jak vytvářet podmínky pro zdravý konflikt (na pracovišti)
Program
Konflikty a nedorozumění, jak vznikají
Lidský mozek: proč je náchylný k neobjektivitě a konfliktům
Rozlišování: Objektivní realita vs. Subjektivní názor
Mýty o zvládání konfliktů a obtíží - Jak jako lidé běžně řešíme obtíže, konflikty
Osobní inventura: Jak přistupuji ke konfliktům, co se mnou konflikty, spory a nesouhlas dělají
Nespokojenost a vnitřní konflikt:
Jak nepadat do hry na oběť a pachatele (radikální otevřenost)
Tři klíče, jak se s konfliktem spřátelit
Zkoumání vnitřní síly a zkrocení „ducha“ konfliktu
Zvládání emocí a stresu, které obtíže vyvolávají
Odolnost: jak sebe připravit na obtížný rozhovor a posílit vnitřní rovnováhu, aby konflikty nepřerůstaly přes hlavu.
Pozitivní aspekty konfliktu.
Konflikty na pracovišti: Protihráč nebo spoluhráč?
Manažer v roli mediátora, toho, kdo usnadňuje obtížné rozhovory
Proces mediace na pracovišti - Jak postupovat v obtížných situacích
Komunikační dovednosti pro mediaci konfliktu
Jak se sbírá odvaha vstoupit do obtížného rozhovoru
Jak naslouchat těm, kteří jsou součástí sporu
Jak odhalit jejich potřeby a zájmy a směřovat k řešení
Jak citlivě „zatahat za uši“, když se objeví emoce („berme si to osobně“)
Respekt a úcta: jako hodnoty zdravých vztahů na pracovišti
Procvičování situací z praxe s využitím nástrojů
Metody výuky
Uvedení do tématu a klíčové poznatky z nejnovějších výzkumů – interaktivní výklad
„Učení hrou“, drobná cvičení a experimenty, které podpoří sebereflexi a sebepoznání účastníků ve vztahu k tématu
Trénink dovedností a technik v dyádách a triádách
Modelování a řešení situací z praxe, práce se zpětnou vazbou
Příklady a zkušenosti z praxe, diskuse v malých skupinách
nezávislá lektorka, konzultantka a koučka od roku 2001, je trenérkou mezinárodní koučovací školy Erickson Coaching International a členkou ICF s titulem PCC (Professional Certified Coach), jejím posláním je kultivovat manažerské prostředí českých i mezinárodních firem a tím přispívat k úspěšnému rozvoji lidí, týmů i celé společnosti