Rozdílnost, nedorozumění a konflikty a jak s nimi efektivně pracovat?
Klíčovou myšlenkou semináře je:
že konflikty jsou nevyhnutelnou součástí života,
že nemusí být pouze škodlivé,
že mohou být užitečné, když s nimi umíme zacházet,
že jejich přítomnost je zdravá a jejich absence může být varovným signálem.
Málokdo miluje konflikty a většina z nás je ani vědomě nevyhledává. Přesto se s nimi setkáváme – ať už si to přejete či nikoli. Pokud jste vstoupili do role šéfa či šéfky, očekává se od vás, že budete usnadňovat svým lidem obtížné rozhovory a pomůžete jim projít úspěšně konfliktem, který zabraňuje posunout se a „žere energii“, která jinde chybí. Role šéfa po vás chce, abyste se uměli s konflikty vyrovnat a naučili se s nimi efektivně pracovat.
Cíle:
Poznat, co je konflikt a jak k nim běžně přistupujeme.
Uvědomíte si vlastní omyly při řešení konfliktů.
Proměnit konflikty ve zdroj růstu a učení se, nepřistupovat k nim pouze jako k něčemu, čeho se musíme vyvarovat.
Osvěžit si pravidla nenásilné a přímé komunikace
Dozvědět se, jak vytvářet podmínky pro zdravý konflikt (na pracovišti)
Program
Konflikty a nedorozumění, jak vznikají
Lidský mozek: proč je náchylný k neobjektivitě a konfliktům
Rozlišování: Objektivní realita vs. Subjektivní názor
Mýty o zvládání konfliktů a obtíží - Jak jako lidé běžně řešíme obtíže, konflikty
Osobní inventura: Jak přistupuji ke konfliktům, co se mnou konflikty, spory a nesouhlas dělají
Nespokojenost a vnitřní konflikt:
Jak nepadat do hry na oběť a pachatele (radikální otevřenost)
Tři klíče, jak se s konfliktem spřátelit
Zkoumání vnitřní síly a zkrocení „ducha“ konfliktu
Zvládání emocí a stresu, které obtíže vyvolávají
Odolnost: jak sebe připravit na obtížný rozhovor a posílit vnitřní rovnováhu, aby konflikty nepřerůstaly přes hlavu.
Pozitivní aspekty konfliktu.
Konflikty na pracovišti: Protihráč nebo spoluhráč?
Manažer v roli mediátora, toho, kdo usnadňuje obtížné rozhovory
Proces mediace na pracovišti - Jak postupovat v obtížných situacích
Komunikační dovednosti pro mediaci konfliktu
Jak se sbírá odvaha vstoupit do obtížného rozhovoru
Jak naslouchat těm, kteří jsou součástí sporu
Jak odhalit jejich potřeby a zájmy a směřovat k řešení
Jak citlivě „zatahat za uši“, když se objeví emoce („berme si to osobně“)
Respekt a úcta: jako hodnoty zdravých vztahů na pracovišti
Uvedení do tématu a klíčové poznatky z nejnovějších výzkumů – interaktivní výklad
„Učení hrou“, drobná cvičení a experimenty, které podpoří sebereflexi a sebepoznání účastníků ve vztahu k tématu
Trénink dovedností a technik v dyádách a triádách
Modelování a řešení situací z praxe, práce se zpětnou vazbou
Příklady a zkušenosti z praxe, diskuse v malých skupinách